01 oktober 2018

Impressie [Be]Grijp je publiek op NFF

Impressie NFF-Special NPO-fonds, zaterdag 29 september 10:00 uur, Stadsschouwburg Utrecht

Liefde voor het vak, vertrouwen, publiek serieus nemen, authentiek verhaal, humor, goede acteurs, teamwork, mooie visuals, lekkere titel, cliffhangers, mediastrategie, influencers, ambassadeurs, kansrijke doelgroepen, diversiteit, herkenningspunten, identificatie, een app, audiotour, podcast. Om maar een paar suggesties te noemen.
Experts uit verschillende takken van cultuur vertelden openhartig welke manieren zij gevonden hebben om hun publiek te bereiken. Wat te doen als de doelgroep het te druk heeft, nooit naar tv kijkt of zelden het theater bezoekt?

Voor deze NFF-special van het NPO-fonds nodigde het fonds drie makers uit het culturele veld uit die nieuwe manieren hebben gevonden om een groot of bijzonder publiek te bereiken, samen met makers van twee projecten in ontwikkeling die door het NPO-fonds zijn gesteund. Het aantal aanmeldingen beloofde een volle zaal op deze zonnige zaterdagochtend. Het onderwerp ‘publiek’ mag rekenen op warme belangstelling. En zoals Hanneke Bouwsema van het NPO-fonds bij haar introductie vertelde: het publiek zijn we zelf, onze buren en kinderen, makers, distributeurs, omroepen en fonds; hoe bereiken we onszelf.

Onder leiding van de enthousiaste presentator Eva Cleven (Het Klokhuis, Z@pplive en FunX) vloog de ochtend om met inspirerende verhalen.
Het publiek van deze presentatie vormde alvast een kansrijke doelgroep voor marketingmanager Karin Sommerer van het Stedelijk Museum. Ze schetste met verve hoe ze voor het project ‘Stedelijk X’ samenwerkte met influencers om jonge mensen uit Amsterdam naar het Stedelijk te krijgen. Regisseur David Cocheret en producent Marlies van Amerongen vertelden over het succes van de online serie ‘De Slet van 6VWO’, rond even actuele als gevoelige onderwerpen als sexting, sextortion en slutshaming. De serie sluit aan bij de belevingswereld van de doelgroep en speelt slim in op de mogelijkheden van online vertoning.
Theatermakers Daria Bukvić (regie) en Nasim Miradi (productie) vertelden hoe de voorstelling ‘Melk & Dadels’ publiek heeft weten te bereiken. Ze geloven in de emancipatorische kracht van theater. Biculturele verhalen van binnenuit en ervaringsdeskundigen als acteurs op het toneel. Dit vraagt investeringen en een strategie voor vertoningen.

De deskundigen vormden vervolgens samen met het publiek een denktank voor advies aan een tweetal projecten in verschillende stadia van productie.
Producent Idse Grotenhuis presenteerde ‘De Droom van de Jeugd’ (KRO-NCRV, Topkapi Series) en schrijver Marnie Blok vertelde vanuit haar perspectief. 1968-2015, kinderen uit een katholiek gezin in Eindhoven zoeken naar persoonlijke vrijheid tegen de achtergrond van grote historische gebeurtenissen. De ambitie is groots, de doelgroep staat nog niet vast, er is veel te ontdekken. Schrijver Chris Westendorp en producent Rob Lücker presenteerden ‘Zeven Kleine Criminelen’ (VPRO, Pupkin Film), vertoning vanaf september 2019. Een diverse groep twaalfjarige jongeren neemt het op tegen een bankdirecteur. Een spannende heist-serie met een groot hart, voor kinderen én ouderen, belangrijk thema is vriendschap en loyaliteit.

Zonder goede content ben je nergens, maar met goede content alleen kom je er niet. De kruisbestuiving met andere takken van cultuur en bijdragen uit het publiek leverden een vruchtbare ochtend op. De belangrijkste conclusies om publiek te bereiken waren uiteindelijk heel fundamenteel.
Er zijn makers met passie nodig om een verhaal te vertellen. Authentiek en oprecht. Stop met publiek onderschatten. Wees niet bang om te schuren of een moeilijk verhaal te vertellen. Durf het publiek uit te dagen. En maak vooral een duidelijke keuze voor het publiek dat je wilt bereiken, zoek uit waar zij mee bezig zijn en sluit daar je strategie op aan.
Makers die vrezen dat ze jongeren niet bereiken nu de schermtijd op smartphones toeneemt en tieners niet meer naar NPO1 kijken, kunnen zich overigens enigszins gerustgesteld weten. Als de interesse van jongeren op de een of andere manier is gewekt, zoeken ze het programma zeker op.