19 mei 2020

Schrijvers voor het fonds gezocht

We willen de poule met ‘schrijvers’ van de vergaderverslagen en conceptadviezen uitbreiden en zijn daarom op zoek naar schrijftalenten met aantoonbare ervaring, bij voorkeur in de culturele sector. Reageren kan tot en met 7 juni.

Het NPO-fonds is onderdeel van NPO en stimuleert door middel van een aantal regelingen hoogwaardige dramaproducties, documentaires, audioproducties en talentontwikkeling bij de publieke omroep. De producties die het fonds stimuleert worden lineair en/of non-lineair uitgezonden via de aanbodkanalen van de publieke omroep. De NPO reserveert jaarlijks 16 miljoen euro voor het fonds. Adviescommissies met onafhankelijke deskundigen beoordelen inhoudelijk de bij het fonds ingediende aanvragen en brengen schriftelijk advies uit aan de raad van bestuur, die vervolgens besluit. Het fonds heeft zes indienrondes per jaar en een veegronde. Landelijke publieke omroepen kunnen aanvragen bij het fonds indienen.

Het NPO-fonds is op zoek naar:  Schrijvers (freelance)

Het bureau NPO-fonds wil de poule met ‘schrijvers’ van de vergaderverslagen en conceptadviezen uitbreiden en is daarom op zoek naar schrijftalenten met aantoonbare ervaring, bij voorkeur in de culturele sector. Per vergadering wordt door de commissieleden over vier tot zes aanvragen geadviseerd. De vergaderingen worden voorgezeten door een van de secretarissen van het fonds.

Werkzaamheden

• Het lezen van de aanvragen voorafgaand aan de vergadering;
  • Verslaglegging van de bevindingen van de commissieleden betreffende de aanvragen tijdens de vergadering, per indienronde gaat het om het bijwonen van 1 à 2 vergaderingen;
  • Het opleveren van een gedegen conceptadvies op basis van de verslaglegging van de vergadering dat aan de betreffende commissie voor definitief akkoord wordt voorgelegd.

Functie-eisen

• Aantoonbare - en recente - ervaring met het schrijven van adviezen voor (culturele) fondsen;
  • Ervaring met verslaglegging van vergaderingen waarin plannen inhoudelijk worden beoordeeld;
  • Een foutloze beheersing van de Nederlandse taal;
  • Een snelle en accurate werkwijze;
  • WO- of HBO niveau;
  • Kennis van de Nederlandse documentaire en dramasector (radio en televisie) strekt tot aanbeveling.

Tijdbeslag en verdienste

• Het voorbereiden van de vergadering, de vergadering zelf, het maken van het verslag en het opstellen van het conceptadvies neemt per aanvraag gemiddeld zes uur in beslag;
  • Per aanvraag wordt een vast bedrag uitgekeerd aan de schrijver;
  • De vergaderingen vinden normaliter plaats bij de NPO op het Mediapark te Hilversum. Gezien de huidige situatie m.b.t. COVID vinden de vergaderingen online plaats binnen Microsoft Teams.

We nodigen kandidaten uit om een mail te sturen met motivatie en CV, naar npofonds@npo.nl onder vermelding van ‘NPO-fonds schrijvers’. Meer informatie over de werkwijze van het NPO-fonds is te vinden op: www.npo-fonds.nl. Bij vragen graag contact opnemen met Kaisa Kriek, secretaris documentaire, tel: 0356773760.

Reageren kan tot en met zondag 7 juni 2020.

Geïnteresseerden die niet voldoen aan de functie eisen, gelieve niet te reageren.