30 September 2019

Terugblik NPO-fonds op het NFF: World Wide Webdrama

Zaterdagochtend 28 september 10 uur op het Nederlands Film Festival; een gezellig volle zaal in de Stadsschouwburg Utrecht met makers, producenten en collega’s van de omroepen.

Internationaal is een explosieve groei van webdrama te zien. Ook webseries van Nederlandse bodem vallen steeds meer op en winnen prijzen. Het NPO-fonds biedt sinds een jaar een regeling aan voor webdrama maar het loopt nog niet storm met de aanvragen. Reden genoeg voor het fonds om tijdens een programma op het NFF – onder leiding van regisseur Martijn Winkler, van o.a. #tagged – het webdrama onder de loep te nemen aan de hand van een aantal (internationale) succesvolle voorbeelden. Wat speelt er op het gebied van webdrama? Hoe onderscheidt het zich van lineair tv drama? En, waar zit het publiek?

Martijn sprak met de makers van de gelauwerde Nederlandse webserie Joardy Season (VPRO, op NPO3.nl) Giancarlo Sánchez en Jim Deddes en met de Canadese D.W. Waterson, maker van de succesvolle webserie That’s My DJ.

Deddes (bedenker, schrijver, acteur) en Sánchez (regisseur) vertelden over hun inspiratiebronnen zoals Jiskefet en Villa Achterwerk, en het ontstaan van Joardy Season. Deddes begon met medebedenker Jan Hulst met het maken van YouTube video’s rond het personage Harco, het viel op en het publiek reageerde enthousiast. De comments die de kijkers op YouTube achterlieten stimuleerden de makers enorm. Vandaaruit kregen zij de kans om Joardy Season te maken voor NPO3.nl, waar Sánchez bij werd gehaald als regisseur. De makers willen geen concessies doen in wat zij creëren, eigenzinnigheid en vrijheid in absurdisme staat voor hun bovenaan. Producent Halal en de VPRO geven hen deze ruimte. Deddes en Sánchez pleiten er voor dat meer producenten en omroepen dat vertrouwen geven aan makers “Geef het een kans, je hoeft niet meteen alles te snappen”.

De Canadese filmmaker D.W. Waterson is ook DJ, en liet zich voor haar webserie That’s My DJ  inspireren door het clubcircuit van Toronto en de elektronische muziek. Ze wilde authentieke, universele verhalen vertellen van jonge feestende mensen. De serie kwam via crowdfunding tot stand en wordt vertoond op een eigen YouTube-kanaal. Film- en webfestivals hielpen om publiciteit te genereren. De serie telt drie seizoenen, en is zo opgebouwd dat je als vanzelf gaat bingen aldus Waterson. Episode 1 is één minuut, aflevering 2 is twee minuten etc. Door de verschillende lengte per aflevering wilde Waterson het publiek overtuigen om door te kijken. “Mensen zijn gewend om zelf voortdurend te filmen en te editen. Als je online iets wilt kijken moet dat meteen beschikbaar zijn (zonder commercials) en het moet verrassen. Zo creëer je een eigen fanbase. Webseries betekenen volgens haar een oneindige nieuwe bron van mogelijke formats.  

De makers op het podium zijn het er over eens dat vrijheid hebben belangrijk is bij het maken van webseries. In creatief opzicht kan het soms botsen met de regels van tv-drama; bv. wat betreft de lengte per aflevering of in de keuze voor vorm/stijl/camerawerk en setting. En een beetje out of de box denken wordt gewaardeerd door de online community. Ook hebben zij een aantal tips voor de makers in de zaal: begin klein met een idee, het hoeft niet meteen een hele serie te zijn, maar betrek wel meteen de postproductie bij het project. Onderschat je publiek niet, het is hoge kwaliteit gewend wat betreft beeld en geluid. Aan omroepen willen de makers meegeven om een idee een kans te geven, ook als het misschien niet meteen helemaal begrijpelijk is. En er moeten meer vrouwelijke makers, producenten en schrijvers van webdrama opstaan.

Martijn sluit de bijeenkomst af met de conclusie dat webdrama een hedendaagse kweekvijver voor audiovisuele vertellingen is, zowel voor makers als voor kijkers. Jonge en beginnende makers kunnen er ervaring mee op doen en nieuwe vormen uitproberen die mogelijk leiden tot meer mainstream projecten. Belangrijk is om het vertellen van verhalen te blijven stimuleren. “The power of web series resides in its form of story engagement, challenging convention, provoking new thinking and connecting the individual with the human condition, which is what storytelling is all about.” (Funke Oyebanjo, Raindance Web Fest).

Je vindt hier alle links naar de dertien webseries die tijdens de ochtend (deels) zijn vertoond.

Foto's ©Bas de Meijer







Moderator Martijn