18 april 2019

Terugblik 'Verleid je publiek'

Terugblik ‘Verleid je publiek’, special van het NPO-fonds op Oorzaken Festival Vrijdag 29 maart, 15.00, De Brakke Grond

 

Hoe vind je het juiste publiek voor je podcast? Wat mag niet ontbreken in het communicatieplan, in welk stadium smeed je het en welke valkuilen moet je vermijden? Onder aanvoering van presentatrice, radio dj en podcast-fan Eva Cleven deelden experts hun ervaringen. Hanneke Bouwsema, secretaris van het NPO-fonds leidde in: 'Met oneindig aanbod op talrijke platforms is publieksbereik niet meer vanzelfsprekend; makers moeten aan de voorkant meedenken: wie wil je met je product bereiken en hoe?’ De belangrijkste boodschap is samengevat: voel je als maker medeverantwoordelijk voor pr- en marketingplannen en ontwikkel ze zo vroeg mogelijk.

Creatief directeur Femke Schavemaker en marketingstrateeg Jephta Peijs van bureau Clockwork tekenden voor een communicatieplan voor De Kloof, een literaire podcast van AVROTROS, NTR en VPRO, waarvoor schrijvers hoorspelachtige monologen schreven. Zij maakten voor de promotie gebruik van het bereik van deze schrijvers: luistercijfers stegen zodra die hun uitzending met hun achterban deelden. Sterke beeldtaal in de communicatie hielp ook tot luisteren te verleiden en door het initiëren van een schrijfwedstrijd ontdekten zij dat podcastluisteraars te activeren zijn. Liefst 160 mensen stuurden verhalen in, veel meer dan verwacht; ook een illustratief voorbeeld van het gegeven dat podcast long tail is: ook ná uitzending zijn er mogelijkheden om aandacht te blijven genereren. Schavemaker en Peijs wijzen er verder op dat het verzamelen van data omtrent podcastluisteraars lastig en dus tijdrovend is; dat makers zo vroeg mogelijk met NPO-partners/omroepen om de tafel moeten om te vertellen wat ze maken en onderling helder te krijgen wie wat kan doen voor efficiënte promotie – makers en pr-mensen moeten daarin samenwerken. Een helder omschreven doelgroep, met daarbinnen een scherpe focus, helpt bij het maken van keuzes. Daarbij is een podcast zelf een uitstekend promotiemiddel: aan het eind van een aflevering kun je een call to action/teaser opnemen voor de volgende aflevering.

Anne Janssens, podcaster en mede-oprichter van Dag en Nacht Media, dat zelf podcasts maakt, anderen daarmee helpt en adverteerders koppelt aan bestaande podcasts, onderstreept dat: het beste middel voor reclame van een podcast, is een andere podcast met een overlappend publiek. Janssens: ‘Het belang van het makersnetwerk en onderlinge samenwerking is groot.’

Het makersteam van de succesvolle NTR podcast De Brand in het Landhuis (550.000 luisteraars en de teller gaat door) zette reeds binnen de eerste maand van het productieproces een trailer online en maakte een podcastkanaal aan waarop mensen zich konden abonneren, vertelt eindredacteur Marion Oskamp. De podcast steeg snel in de ranking doordat mensen zo vroeg al een review konden achterlaten. Een verdere greep uit de plannen: door een vroege benadering van het programma Kunststof kon acteur en podcastmaker Simon Heijmans daar vlak vóór de eerste uitzending als gast aanschuiven, wat luisteraars genereerde. En door uitzending van de eerste aflevering in RadioDoc werd een oudere doelgroep bereikt, die de podcast nooit online zou hebben gevonden. Oude en nieuwe media versterkten elkaar, het een lokte het ander uit. Oskamp: ‘Denk out of the box; zoek aanleidingen, ingangen. Het is een taak erbij tijdens het maakproces, maar de aanhouder wint. En stop niet met de pr als alles online staat. Een podcast is voortdurend beschikbaar; blijf inspanningen verrichten.’
De toevoeging uit het publiek: ‘Betaal een maker ook voor de tijd en inspanningen die dat kost,’ kan op applaus rekenen.

Dan het woord aan twee teams wier podcast nog in ontwikkeling is, zij presenteren hun ideeën voor publieksbereik en hopen daarop feedback te krijgen. Jacqueline Maris presenteert samen met Eef Grob Kwaad Bloed, een true crime-podcast, waarschijnlijk in januari 2020 online (VPRO), waarin zeven moordzaken op het platteland in de relationele sfeer worden belicht en mensen rondom daders en slachtoffers aan het woord komen. Thematiek gerelateerd aan de meest spraakmakende zaken wordt daarnaast in radiodrama uitgediept. Naast een algemeen publiek richten de makers zich op lokale, regionale media, en nichemarketing op thema’s per aflevering: hoe werkt het in de rechtspraak, hoe wordt er omgegaan met ontoerekeningsvatbaarheid, wat is de impact van media rondom een moord, et cetera. Er is gesproken over samenwerking met de bibliotheek Rivierenland voor de organisatie van podcastcafés om het medium podcast bekender te maken en thema’s uit de serie bespreekbaar te maken.

Sander Bartling en podcastcoördinator van KRO-NCRV Astrid Cornelisse presenteren Klein bier, een podcast die aan de hand van het bierbrouwproces het fenomeen midlifecrisis belicht. Het doorbreken van een status quo, identiteit, eenzaamheid worden verkend, waarna hopelijk catharsis volgt: een perfect gebrouwen biertje. En terwijl Cornelisse vertelt over het beoogde publiek: door de universele thematiek (veel) breder dan alleen hobbybrouwers en mensen in midlifecrisis; te bereiken via gerichte crosspromotie, gaat een team van brouwerij Bierverbond ter afsluiting de stoelen langs met een dienblad vol bier.

‘Verleid je publiek’  was de derde bijeenkomst over publieksbereik, georganiseerd door het NPO-fonds. De eerdere edities ‘Be(grijp) je publiek’  en ‘Waar is je publiek’  vonden plaats tijdens NFF en IDFA.